Aquests dies Ricard Font, Director General de Transports de la Generalitat, ha fet unes manifestacions a Regió 7 que han aixecat molta polseguera en dir que ‘L’Eix Transversal Ferroviari (ETF) era un projecte massa gran. Ara està aparcat’.
Poden agradar o no les seves declaracions, però crec que molta gent, molts polítics han opinat sense conèixer la realitat. I dic que no coneixen la realitat perquè l’aprofundiment que es fa en general dels temes és ben poca, i això els polítics ho saben i se’n aprofiten a l’hora de dir coses.
Els ciutadà coneix poc els plans urbanístics, els projectes, els costos i molts aspectes que fan que un projecte pugui o no ser realitat, la qual cosa no impedeix tenir sentit comú, molt més que el dels polítics (en general).
No em pronunciaré ara sobre si m’agrada o no l’ETF. Només diré que seria fantàstic tenir un tren que ens portés a Barcelona en 26 minuts i a 250 Km/h. Ara cap català que estigui a 65 quilòmetres de Barcelona hi arriba en aquest temps.
Qui no vol un tren així? Qui no vol anar en 26 minuts a Barcelona?. És absurd i tendenciós afirmar que algú no vol un tren així. En canvi però, molts polítics s’atreveixen a dir que tal o qual polític no el vol. Deu ser qüestió de la política…i si és així no m’agrada.
Sense voler fer càtedra de res, voldria escriure ara i aquí algunes idees, tal vegada fets escrits, no per mi si no pel Departament de Política Territorial i Obres Públiques que va dirigir l’ex-conseller Nadal.
El primer document que jo recordo que porta un primer traçat de l’ETF és el Pla Director Urbanístic de la Conca d’Òdena (PDUCO). Setembre 2006. Veure imatge. En aquell document es va pintar una ratlla que creuava la Conca. Aquest primer document parlava d’un tren de mercaderies que anava de Lleida a Girona, passant per Igualada i Manresa. No existia cap traçat Igualada – Barcelona. Això és important i per tant els polítics amb poca memòria o poc coneixement s’haurien d’abstenir de dir que fa temps que es demana un tren ràpid cap a Barcelona (no parlo de millorar el Carrilet).
A partir d’aquell primer document i davant l’allau de crítiques per haver pintat un tren Lleida – Girona que passava per Igualada i que de poc ens servia per anar a Barcelona, es va començar a parlar de fer un ramal Igualada – Barcelona. En cap cas abans.
El Sr. Nadal per acontentar a tothom va pintar a la segon edició del PDUCO, per primera vegada, una ratlla amb el traçat que sortida d’Igualada i anava cap a Martorell per arribar a Barcelona. Qui tingui algun document anterior que parlés d’un tren Igualada – Barcelona que m’ho digui, tinc ganes de veure’l.
L’únic document que existeix a dia d’avui que parli de l’ETF és l’aprovat el 8 de gener de 2010 i porta per títol ‘PLA DIRECTOR URBANÍSTIC PER A LA CONCRECIÓ I DELIMITACIÓ DE LA RESERVA DE SÒL PER L’ESTABLIMENT DE L’EIX TRANSVERSAL FERROVIARI (PDU-ETF), i no hi ha res més. Repeteixo, no hi ha res més fet. No vull dir que això no sigui res, però només és això, un document que diu per on passarà un futur tren, quan es faci. S’ha fet molt menys de l’1% de la feina que s’ha de fer fins que l’ETF sigui realitat.
I per quan es preveu en el document que el tren pot ser una realitat?. La pàgina 25 de la Memòria del PDU-ETF (7Mb) diu textualment ‘La possible evolució de la xarxa actual amb l’ETF en servei fa que es consideri raonable pensar que els terminis per a la implantació de l’ETF són d’entre 25 i 30 anys, és a dir, a llarg termini’. En resum, l’any 2010 es fa un document que diu que es considera ‘raonable’ pensar que l’ETF podria estar fet entre el 2035 i 2040.
Està bé planificar, però planificar a 25 – 30 anys em sembla agosarat, o no. Potser està bé planificar a llarg termini, però entenc que existeixen centenars de condicionants que faran variar molt, potser moltíssim les actuacions del que realment es farà. Fem memòria i reflexionem sobre el que ha passat al món els darrers 30 anys…
És curiós observar que en la Memòria del PDU-ETF es relaciona l’Aeroport d’Alguaire i l’ETF per afirmar que l’aeroport tindrà un moviment de 400.000 passatgers/any (pàgina 26 de la Memòria). Aquest son els plans de viabilitat sobre els que es treballava. Sense comentaris.
Pressupost de tot l’ETF: 6.500.000.000€. Un exemple, segons la Diputada Senserrich l’Eix Diagonal ‘tenia un cost d’inversió de 380,10 M€ i finalment ha costat 1.399,60 milions; és a dir, 1.019,50 milions d’euros més‘. Anem fent números. Quasi res… Després veureu els números que els mateixos feien sobre passatgers per l’ETF!!!
Crec que aquestes dades que escric, cap inventada si no escrites totes pel Sr. Nadal, Conseller del Tripartit, són l’únic que hi ha. Que algú surti ara i digui que potser el tren cal aparcar-lo a un calaix i que ja en parlarem més endavant és com no dir res. Per mi és com no dir res perquè si no hagués dit res hagués passat exactament el mateix. El PDU-ETF es va començar a escriure el 2008, quan encara ens crèiem que la crisi no anava amb nosaltres. Ara la realitat és la que és. No es pot criticar l’aeroport de Castelló, Alguaire, l’AVE de Ciudad Real a Murcia i tantes inversions absurdes per manca de viabilitat i dir a la vegada que aparcar l’ETF que no disposa de pla de viabilitat és frenar el desenvolupament del país i resta possibilitats de créixer a l’Anoia, etc.
Es tan pervers dir, com diu el Sr. Roberto Labandera, que aparcar el tren ‘congela les esperances i les expectatives de futur de la gent de l’Anoia’ com dir, quan van fer el Pla, que el tren ens portaria directament industria i progrés perquè sí. Aquelles bones frases ens les vàrem creure perquè estem desesperats i l’òstia ara és gran perquè ens frustra.
Siguem seriosos i diguem les dades com cal, i després opinem, i si les dades són errònies que es demostri el contrari.
Una altra qüestió que els polítics de la nostra comarca s’han afanyat a dir és que si s’aparca l’ETF no serà possible fer el polígon de la Zona Franca. Una altra parida que demostra manca de coneixement i ganes de confondre i desacreditar.
El Consorci de la Zona Franca quan parla de fer un polígon industrial a la Finca de Can Morera, mai ho ha fet perquè un dia hi passaria un tren. És més, les suposades intencions de fer un polígon a Can Morera precisament van comportar recursos al PDU-ETF ja que la via partia la finca pel mig. El propi PDUCO precisament definia que una part de sòl industrial al nord el Municipi d’Òdena, al costat de Can Morera, no es podia fer fins que hi hagués l’ETF. Zona Franca i Can Morera estan absolutament deslligats de l’ETF, mai han estat relacionats. Dir que si no hi ha tren no hi ha polígon de la Zona Franca és desconèixer la realitat. Potser a mi ja em va bé això…..
Afirmo, perquè he parlat personalment amb directius de màxim nivell de la Zona Franca, que el tren no reforça ni treu possibilitats a un hipotètic polígon industrial. El fins no fa massa Delegat de l’Estat al Consorci, Sr. Manuel Royes, socialista, ex-alcalde, ex-president de la Diputació i ara ja ex-Delegat, em va dir textualment l’ETF no es farà mai, frase que posteriorment els directius em van confirmar.
Les declaracions del Sr. Ricard Font dient que s’aparca l’ETF no signifiquen res, ni implica en cap cas que el 2035 / 2040 no hi hagi el tren ni tampoc que el tinguem.
Potser si el Sr. Font hagués estat callat i hagués anat dient que estaven treballant perquè l’ETF fos una realitat algun dia, tots li haguéssim aplaudit les paraules. Ara no ens han agradat les seves paraules perquè frustren.
Jo prefereixo que em diguin ara que aparquen l’ETF, abans que enganyar-me dient que s’està treballant en una inversió que no disposa de pressupost i que el propi calendari el preveu per d’aquí a 25 o 30 anys (quan alguna administració ha complert alguna data?).
Jo vull un tren a 250 km/h cap a Barcelona, però també demano que no m’enganyin.
Faríem be de pensar més des de la nostra comarca que no el que hem fet els darrers anys aplaudint un munt de projectes, ni tan sols demanats per nosaltres però que hem escoltat amb molta atenció i hem aplaudit perquè ens han agradat.
____________________________________________________________
Algunes dades escrites a la Memòria de l’ETF per tal de justificar-lo (pàgina 33) previstes sobre moviment de passatgers per quan el sistema hauria d’estar tot fet. No faig comentaris. Ho deixo aquí….
PASSATGERS DIA EN ELS DOS SENTITS DE CADA TRAM
Igualada – Martorell: 106.062
Cervera – Igualada 38.234
Igualada – Manresa 43.495
Torno a repetir que les dades es refereixen a passatgers / dia en els dos sentits.
Pel que fa a Mercaderies la Memòria preveu un moviment d’entre 123 i 143 circulacions diàries.
Veure la resta de dades a la imatge inferior.
Perdoneu, sí que faré una reflexió. Jo diria que es preveien més passatges entre Igualada i Martorell que els que en dia es mouen entre Barcelona i Madrid amb l’AVE. Suposo que a hores d’ara ja hauran donat el premi Nobel de matemàtiques a qui va fer l’estudi o l’hauran cessat…. i al Nadal amb ell.
Per qui vulgui conèixer tot al document del PDU-ETF publicat a la pàgina de la Generalitat
One thought on “El tren aparcat….sine die”
Comments are closed.