Optimitzar, reduir, augmentar l’eficàcia, ampliar o gestionar, són actes que es poden fer (s’han de fer) en els serveis que es donen des dels ajuntaments.
Però aquests actes també es poden fer de manera conjunta amb altres ajuntaments o administracions per encara millorar els resultats d’optimitzar, reduir, augmentar l’eficàcia, ampliar i gestionar.
Fer el pressupost del 2012 m’ha portat a esmerçar-me intensament per conèixer el perquè de moltes de les despeses que es fan a l’ajuntament. I el cert és que en molts punts he quedat sorprès, sorprès ens tots els aspectes.
La Pepa sempre em retreu que sovint dono massa voltes a les coses. Em diu que no cal qüestionar-s’ho tot. Probablement té raó. Però si en algun àmbit crec que té sentit qüestionar les coses és precisament on es gestionen els recursos dels altres, en un Ajuntament.
El passat 31 de desembre es va acabar un contracte laboral d’un treballador de l’ajuntament i des del govern vàrem decidir no renovar-li. Aquesta persona feia de manera molt eficient la seva tasca, que es desenvolupava en l’àrea d’ocupació i orientació laboral. Donava assessorament als aturats, els ajudava a buscar feina, gestionava les dades en els sistemes que l’administració (en aquest cas la Diputació de Barcelona) té per “casar” treballadors i aturats amb ofertes d’empreses que busquen treballadors.
La tasca d’ajudar els aturats és importantíssima i per tant és imprescindible que algú la faci. En aquests moments tan durs per moltes famílies no es pot donar l’esquena als ciutadans i cal dur a terme totes les iniciatives que es puguin tirar endavant per ajudar els aturats a trobar feina. També cal qüestionar-les i plantejar noves fórmules per millorar el servei.
Precisament per la importància que té l’ocupació, els ajuntaments s’han entestat, gairebé tots, a voler tenir el seu servei d’ocupació i d’orientació laboral. Aquest servei és molt proper al ciutadà, delicat i per tant molt sensible a pensar que els ajuntaments han de fer veure que estan al costat dels ciutadans. En resum, oferir el servei d’ocupació i d’orientació laboral des d’un ajuntament pot ser i és molt necessari, però sobretot queda molt bé de cara els ciutadans.
A Òdena volem millorar el bon servei que es donava fins al 31 de desembre, i no estic parlant d’estalviar diners. Hi esmerçarem els que faci falta.
Llegeixo a l’Anoia diari un article sobre el Consell Comarcal de l’Anoia i observo que dóna també els següents serveis:
Promoció econòmica, atenció a la creació d’empresa, orientació per a l’ocupació, projectes europeus, formació per a aturats….
A la web de l’Ajuntament d’Igualada ofereixen els següent en ocupació:
IG-NOVA OCUPACIÓ té com a objectiu fomentar l’accés i la millora dels llocs de treball dels residents a la ciutat d’Igualada i comarca, mitjançant la prestació de serveis a persones en atur i treballadors/es en actiu. Amb aquesta finalitat es realitzen tres programes:
– Servei d’orientació professional
– Servei de formació ocupacional i formació contínua
El mateix a Vilanova del Camí:
Servei d’Orientació Laboral – Recerca de Feina. Servei a les Empreses i Emprenedors. Servei de Formació.
Diferents serveis adreçats a persones en actiu i/o a persones en situació d’atur.
I Montbui, faltaria més:
SERVEI D’OCUPACIÓ
• Gestió d’ofertes de treball
• Entrevistes ocupacionals
• Orientació laboral
• Assessorament per millorar el currículum vitae
• Tècniques de recerca de feina
Per acabar-ho d’adobar, la Mancomunitat de la Conca d’Òdena MICOD, a la que pertany Òdena, també té servei d’ocupació.
Els aturats d’Òdena indubtablement agafaran qualsevol feina raonable que estigui a qualsevol empresa de la Conca d’Òdena. A les empreses de la Conca els és indiferent el municipi de procedència a l’hora contractar persones.
Què dimonis estem fent doncs?
Els aturats d’Òdena tenen dret al millor servei possible. Algú pensa que amb els recursos que tenim a Òdena podem oferir un servei d’ocupació i orientació laboral de primer nivell?
Jo penso que tot i haver fet una molt bona feina fins ara amb uns recursos limitats, ara el que toca és oferir un servei de primer nivell, i si aquest servei no està ubicat a Òdena m’és del tot indiferent. Els nostres ciutadans es mereixem el millor servei que siguem capaços d’oferir.
Cal fer esment en aquest punt que el sistema informàtic que s’utilitza per gestionar ofertes i demandes de treball en tots els ajuntaments i Consell Comarcal que he esmentat és la Xarxa de Serveis Locals d’Ocupació XALOC, que ofereix la Diputació de Barcelona. Si tots els ajuntaments treballem contra la mateixa base de dades i amb el mateix sistema, què fem cada ajuntament oferint el mateix?
Per què no oferir un servei centralitzat de màxima qualitat ajuntant i compartint un servei que al cap i a la fi gestiona persones i empreses que estan, des del punt de vista geogràfic, absolutament interrelacionades?
Hem obert converses amb l’Àrea de Dinamització Econòmica de l’Ajuntament igualadí per compartir els serveis d’ocupació i orientació laboral.
En cap moment he parlat de cost del servei i ara només ho faré per dir que la intenció és millorar el servei i si és possible rebaixar-ne el cost, amb la qual cosa estarem aplicant el que deia al principi: optimitzar recursos, reduir despesa, augmentar l’eficàcia, ampliar serveis i gestionar millor. Tot i així, si millorant el servei no rebaixem el cost no passarà res, i si calen més recursos per mantenir aquest servei millorat els buscarem i els traurem d’on calgui.
Els nostres ciutadans es mereixen el millor.
Per acabar vull reproduir una conversa de dijous passat amb el responsable d’ocupació de la Diputació de Barcelona quan li vaig dir que volia compartir amb un altre municipi el servei per tal de millorar-lo:
“Sr. regidor, és el primer polític que em diu que vol renunciar al servei d’ocupació propi. El felicito. Sàpiga que des de la Diputació precisament estem treballant en el reagrupament de serveis d’ocupació per millorar-ne l’eficàcia”.
Aquesta conversa em va deixar clares dues coses: que sóc un mal polític i que no he estat el primer en pensar que cal compartir aquests serveis.
Prefereixo passar a la història per ser el primer regidor de Promoció Econòmica que va renunciar al servei d’ocupació i orientació laboral propi abans que passar a la història per haver estat un bon polític.
El tema de l’atur i del treball és massa seriós com per no fer el que em sembla que ara s’ha de fer.